Dah
bertahun-tahun, industri aviasi
dikritik kerana “pancaran karbon, gas rumah hijau”(carbon GHG emission). Dari keseluruhan jumlah pancaran karbon
global, 56% darinya adalah akibat pembakaran bahan bakar fosil dan 17 % adalah
dari pertanian. Industri aviasi pula menyumbang sebanyak 649,000,000 ton
pancaran karbon GHG setahun, iaitu 3% jumlah pancaran karbon GHG global.
Jumlah keluasan kelapa sawit seluruh dunia,
adalah seluas 14 juta hektar, cuma 0.25% dari jumlah keluasan pertanian dunia
atau 0.04% pancaran karbon GHG global. Keluasan
kelapa sawit Malaysia, baru 4.85 juta hektar atau 0.014 % pancaran karbon GHG
global.
Penyumbang Pancaran Karbon GHG global (Global
carbon GHG emission) :
Pembakaran
bahan bakar fosil(petroleum) = 56 %
(aviasi = 3 %)
Pertanian = 17
% (sawit dunia = 0.04%, sawit Malaysia = 0.014%)
Lain-lain = 27
%
Industri
aviasi menggunakan 70 BILLION GELEN bahan
bakar setahun.
Untuk
jadikan “bio fuel”, kita cuma campurkan 1 % minyak sawit dalam “bahan bakar
fosil”.
"DON'T DO THIS AT HOME"!!. Ada banyak proses-proses dia lagi.
Nanti ada yang masuk minyak bekas goreng ikan dalam tangki minyak kereta pulak. Naya aku.
"DON'T DO THIS AT HOME"!!. Ada banyak proses-proses dia lagi.
Nanti ada yang masuk minyak bekas goreng ikan dalam tangki minyak kereta pulak. Naya aku.
Bayangkan untuk
menghasilkan 70 billion gelen “jet bio fuel”,
memerlukan 146.5 juta Ton minyak sawit!!!! Sekarang,
produksi minyak sawit Malaysia setahun baru, 18 juta Ton atau 8.6 billion gelen
“bio fuel”.
WOW!!!! Sape kata industry kelapa sawit tak cerah
masa depan?
CUMA!!!!
Halangan nya sekarang ialah harga “bio fuel” kelapa sawit, lebih mahal dari “jet
fosil fuel”.
TAPI!!!!
Berapa banyak ‘minyak dalam tanah’ ini yang masih tinggal? Jet tak
boleh terbang dengan menggunakan tenaga hydro, angin atau solar.
HIDUP SAWIT! CERAH MASA DEPAN
SAWIT MALAYSIA.
p.s. Amrul jangan risau......kita tanam sawit.
p.s. Amrul jangan risau......kita tanam sawit.
No comments:
Post a Comment